بستن
ورود سریع
نمی تواند خالی باشد
بستن
تابلو اعلانات شما خالی است

رازهایی در مورد گیاهان دارویی

رازهای گیاهان دارویی

گیاه دارویی گیاه یا قسمت گیاهی است که به دلیل عطر، طعم یا خواص درمانی استفاده می شود. آنها به صورت قرص، کپسول، پودر، چای، عصاره، روغن، گیاهان تازه یا خشک فروخته می شوند. مردم برای حفظ یا بهبود سلامت خود از داروهای گیاهی استفاده می کنند.

بسیاری از مردم بر این باورند که محصولات با برچسب "طبیعی" همیشه برای آنها ایمن و مفید است. این لزوما درست نیست. برخی از گیاهان، مانند کامفری و افدرا، می توانند آسیب جدی ایجاد کنند. برخی از گیاهان می توانند با داروهای تجویزی یا بدون نسخه تداخل داشته باشند.

اگر به فکر استفاده از یک داروی گیاهی هستید، ابتدا اطلاعات مربوط به آن را از منابع معتبر دریافت کنید. مطمئن شوید که در مورد داروهای گیاهی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

مکمل های گیاهی چیست؟

محصولات ساخته شده از گیاه یا گیاهانی که برای درمان بیماری ها یا حفظ سلامت استفاده می شوند، محصولات گیاهی یا داروهای گیاهی نامیده می شوند. محصولی که از گیاهان ساخته شده را مکمل گیاهی نامیده می شود.

بسیاری از داروهای تجویزی و داروهای بدون نسخه نیز از محصولات گیاهی ساخته می‌شوند، مکمل های گیاهی ممکن است حاوی کل گیاهان یا قسمت های گیاه باشند.

مکمل های گیاهی به اشکال مختلف وجود دارند: خشک، خرد شده، پودر، کپسول یا مایع، و می توانند به روش های مختلفی استفاده شوند، از جمله:

-به صورت قرص، پودر بلعیده می شوند

-به صورت چای دم می گردند

-به صورت ژل، لوسیون یا کرم روی پوست اعمال می شوند

استفاده از مکمل های گیاهی به هزاران سال قبل برمی گردد. امروزه استفاده از مکمل های گیاهی در بین مصرف کنندگان بسیار رایج است. بهتر است در مورد علائم یا شرایطی که دارید با پزشک خود در مورد استفاده از مکمل های گیاهی صحبت کنید.

در برچسب های مکمل های گیاهی نمی توانند به درمان بیماری های خاص اشاره کرد. دلیل آن این است که مکمل‌های گیاهی تحت آزمایش‌های بالینی یا مطابق با استانداردهای تولیدی مشابه داروهای شیمیایی یا با نسخه نیستند.

اقدامات احتیاطی هنگام انتخاب مکمل های گیاهی

مکمل های گیاهی می توانند با داروهای معمولی تداخل داشته باشند یا اثرات قوی داشته باشند. بهتر است که از خودتشخیصی بپرهیزید و قبل از مصرف مکمل های گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.

اگر از مکمل های گیاهی استفاده می کنید، دستورالعمل های برچسب را به دقت دنبال کنید و فقط از دوز تجویز شده استفاده کنید. هرگز بیشتر از دوز توصیه شده مصرف نکنید و به دنبال اطلاعاتی در مورد افرادی باشید که نباید مکمل را مصرف کنند.

قبل از مصرف به دنبال خدمات یک متخصص گیاهپزشکی آموزش دیده و دارای مجوز یا پزشک سنتی باشید که آموزش های زیادی در این زمینه دیده است.

مراقب عوارض جانبی باشید. در صورت بروز علائمی مانند تهوع، سرگیجه، سردرد یا ناراحتی معده، مصرف مکمل گیاهی را قطع کنید.

نسبت به واکنش های آلرژیک هوشیار باشید. یک واکنش آلرژیک شدید می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. اگر چنین مشکلی پیش آمد، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

درباره شرکتی که گیاهان دارویی مصرف می کنید تحقیق کنید. همه مکمل های گیاهی به طور یکسان تولید نمی شوند و بهتر است برند سازنده معتبری را انتخاب کنید.

کاربردهای رایج برخی از مکمل های گیاهی

کوهوش سیاه این گیاه بوته مانند در شرق آمریکای شمالی نام خود را از کلمه بومی آمریکا به معنی "خشن" (به ساختار ریشه آن) گرفته است. به طور کلی برای شرایط یائسگی، قاعدگی دردناک، اسپاسم رحم و واژینیت استفاده می شود.

اکیناسه اغلب برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می شود، اکیناسه همچنین یک پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا محسوب می شود. این گیاه بومی ایالات متحده، گل مخروطی بنفش نیز نامیده می شود.

روغن گل مغربی از این گیاه گلدار و زرد روشن که در شب شکوفا می شود ممکن است در کاهش علائم آرتریت و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مفید باشد.

 

داروهای گیاهی داروییست که دارای مواد موثره ای هستند که از قسمت های گیاهی مانند برگ، ریشه یا گل ساخته شده اند. اما "طبیعی" بودن لزوماً به این معنی نیست که آنها برای شما بی خطر هستند.

درست مانند داروهای معمولی، داروهای گیاهی نیز بر روی بدن تأثیر می گذارند و در صورت عدم استفاده صحیح می توانند مضر باشند.

بنابراین آنها باید با همان مراقبت و سختگیری مانند داروهای معمولی استفاده شوند.

اگر در مورد مسائل بهداشتی با پزشک یا داروساز خود مشورت می کنید، یا می خواهید تحت عمل جراحی قرار بگیرید، حتما در مورد داروهای گیاهی که مصرف می کنید به آنها بگویید.

مشکلات احتمالی داروهای گیاهی

اگر داروی گیاهی مصرف می کنید یا قصد مصرف آن را دارید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

در صورت مصرف داروهای دیگر ممکن است باعث ایجاد تداخل شوند. آنها می توانند اثربخشی داروی دیگر را کاهش دهند یا باعث شوند داروی دیگر باعث ایجاد عوارض جانبی غیرمنتظره شود.

ممکن است پس از مصرف یک داروی گیاهی واکنش بد یا عوارض جانبی را تجربه کنید.

شواهد دال بر اثربخشی داروهای گیاهی به طور کلی بسیار محدود است. اگرچه برخی از مردم آنها را مفید می دانند، اما در بسیاری از موارد استفاده از آنها بر اساس استفاده سنتی است تا تحقیقات علمی.

گروه خاصی از مردم باید در مصرف داروهای گیاهی احتیاط کنند. اما چه کسانی باید از داروهای گیاهی اجتناب کنند؟

مصرف داروی گیاهی ممکن است برای موارد زیر مناسب نباشد:

افرادی که از داروهای دیگر، از جمله داروهای ضد بارداری هورمونی، مانند قرص های ترکیبی استفاده می کنند

افراد مبتلا به بیماری های جدی مانند بیماری کبد یا کلیه

افرادی که قصد جراحی دارند

زنان باردار یا شیرده

سالمندان

کودکان ( مانند سایر داروها، داروهای گیاهی نیز باید دور از دید و دسترس کودکان نگهداری شوند)

اگر در یکی از این گروه‌ها قرار می‌گیرید، قبل از امتحان یک داروی گیاهی، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

داروهای گیاهی و جراحی

در صورت مصرف داروهای گیاهی قبل از جراحی، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید. این بخاطر این است که:

برخی از داروهای گیاهی ممکن است با بیهوشی و سایر داروهای مورد استفاده قبل، حین یا بعد از عمل تداخل داشته باشند.

برخی از داروهای گیاهی ممکن است با لخته شدن خون و فشار خون تداخل داشته باشند که ممکن است خطر خونریزی در حین یا بعد از جراحی را افزایش دهد.

بنابراین ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف داروهای گیاهی را در هفته های منتهی به عمل خود متوقف کنید.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاه های پست

دیدگاهی موجود نیست!

دیدگاه خود را بگذارید